عبد الحسين خان ملك المؤرخين ( لسان السلطنه )
925
مرآت الوقايع مظفرى ( فارسى )
نفر از اجزاى حكومت و به تلگرافخانه مردم بستى شده به طهران شكايت كردند . ناچار عظام الممالك فرار به شيراز كرد . وزير مخصوص عطاء الدوله امير توپخانهء فارس را به حكومت آنجا فرستاد . بندرعباس انگليسيان در اين اوقات سيم تلگراف را از جزيرهء هنگام به بندرعباس رسانيده و در بندرعباس تلگرافخانه ساخته و مىخواهند در تصرف خودشان باشد . دريا بيگى امير تومان حاكم بندرات گفته كه تلگرافخانهاش در گمركخانه بايد باشد « 1 » . طهران پس از آنكه نايب السلطنه وزير جنگ شد ، ميرزا اخضر شيرازى دو قطعه برايش گفت : ز امر پروردگار ليل و نهار * هم ز تأييد احمد مختار نايب السلطنه اميركبير * شاه را چونكه شد سپهسالار اهل ايران ز شوق مىگفتند * حق گرفته بجاى خويش قرار نيز به او گفته : از تدابير شاه بافرهنگ * صاحب تاج و جقه و اورنگ نايب السلطنه اميركبير * شد چو بر مسند وزارت جنگ شاه از روى كامرانى گفت * كشورم يافت آب و رونق و رنگ همدان چندى است در همدان مردى پيدا شده و دعوى بعضى مطالب بزرگ مىكند و جمعى به دو گرويدهاند . اصفهان در عشر سوم محرم ، مردم اصفهان اسكناس انگليس را قبول نمىكنند و از اين جهت
--> ( 1 ) . متن : كه تلگرافخانهاش در كمرخانه بايد باشد .